Gravid och extremt trött

Gravid och extremt trött – därför sover du sämre

En graviditet har stor påverkan på kroppen och det påverkar sömnen. Många kvinnor upplever en extrem trötthet när de väntar barn, eftersom hormoner och starka känslor av både oro och glädje påverkar sömnkvaliteten. Och då har vi inte ens nämnt alla fysiska besvär som gör det svårare att komma till ro.

Stämmer det här in på dig är du långt ifrån ensam – en studie från 2017 konstaterar att så mycket som hälften av alla kvinnor har sömnproblem under graviditeten. 

Listan på orsaker till sömnproblem under graviditeten kan göras lång. Även små förändringar i kroppen kan störa nattsömnen, så egentligen är det ju inte så konstigt om din sömn påverkas negativt när du upplever:

  • Förhöjd kroppstemperatur
  • Ömma bröst
  • Kramp i benen
  • Illamående
  • Behov av att kissa mitt i natten

och allt annat som hör graviditeten till.

Med en växande mage och ryggsmärtor är det svårt att hitta en bekväm sovställning, även om du känner dig trött och i behov av att sova.

Sömnen är viktig under graviditeten

Det är ingen hemlighet att sömnbrist påverkar oss negativt på många sätt, och det gäller förstås även för dig som är gravid. Både för din egen och barnet i magens skull är det viktigt att du försöker hitta ett sätt att få tillräckligt med sömn under graviditeten. Inom några månader kommer en ny familjemedlem till världen och du behöver vara mentalt och fysiskt utvilad för att klara alla de nya utmaningar som det innebär. 

Forskning om sömnbrist under graviditeten

Faktum är att kroniska sömnbesvär under graviditeten inte bara har påverkan på ditt mentala välbefinnande utan även på immunförsvar och blodsockernivåerna. Forskare har kopplat ihop sömnproblem under graviditet med ökad risk för diabetes och högt blodtryck. Sömnbrist kan alltså få allvarliga fysiska konsekvenser. Det finns även forskning som visar att det kan finnas en koppling mellan dålig sömn under graviditeten och för tidigt födda barn, svåra förlossningar och depression. Intressant forskning från 2020 pekar också på att det finns ett samband mellan dålig sömnkvalitet under graviditeten och sömnproblem hos det nyfödda barnet. Vi har tidigare skrivit om de utmaningar som föräldrar ställs inför när det kommer till sömn under småbarnsåren.

Det här kan du göra för att förbättra sömnen under graviditeten

Många av de saker som bidrar till att sömnen påverkas under graviditeten är sådant som hör havandeskapet till, och det är inte så mycket att göra åt. Illamående, behov av att gå på toaletten mitt i natten och kramp är något som drabbar en del kvinnor värre än andra, men det är förstås svårt att sova med sådana besvär.

Men det finns trots allt mycket du kan göra för att förbättra sömnen under graviditet, både genom att ta hjälp av en professionell och på egen hand. Även om det inte finns någon konsensus i forskarvärlden vad som hjälper mot fysiska besvär som kramp, finns det många som upplever att de har blivit hjälpta av massage samt mineral- och vitamintillskott. Vad beträffar det sistnämnda ska du dock alltid rådfråga din läkare innan.

Att hitta rätt sovställning

Ryggvärk och faktumet att du plötsligt har en stor mage i vägen gör det svårare att sova om natten. Därför behöver du hitta en sovställning som passar dina nya fysiska förutsättningar.

Gravida brukar rekommenderas att sova på sin vänstra sida med benen svagt böjda. Detta ska underlätta blodflödet till hjärtat, njurarna och livmodern samt förbättrar leveransen av syre och näringsämnen till fostret. Det allra viktigaste är dock att du hittar den sovställning som är optimal för just dig, även om du bör undvika att ligga på rygg under för långa perioder. 

Det kan också hjälpa att stötta upp kroppen med flera kuddar för att hitta en bekväm sovställning som gravid. Så har du inte redan tillräckligt med kuddar i sängen är det dags att skaffa några fler – din kropp och ditt sinne kommer tacka dig när du äntligen får en god natts sömn.

Rutiner innan läggdags är viktiga

I den här artikeln tipsar vi om 7 sätt att varva ner, och det är tips som passar bra även för dig som är gravid och har svårt att sova. 

Det är viktigt att hitta rutiner som fungerar för dig innan sänggående, då alla sömnbesvär under graviditeten inte beror på fysiska besvär. Oro eller uppspelthet över hur allt ska bli kan i allra högsta grad också spela in i om du lyckas somna gott eller inte.

Se därför till att rummet är svalt, mörkt och tyst och gör någon lugnande aktivitet innan du släcker lampan. Några fler tips för att öka chanserna till att sova gott som gravid är att:

  • Drick inte för mycket vatten innan sängdags: Det är bra att dricka mycket vatten under dagen, men timmarna innan sängdags är det en bra idé att hålla igen. Annars är risken stor att du behöver avbryta sömnen flera gånger under natten för att gå på toaletten.
  • Skriv dagbok eller prata med din partner om du är orolig: Det är normalt att tankarna flyger runt i huvudet under en graviditet, men det är också ett recept på sömnlöshet. Var inte rädd för att söka stöd hos din partner eller en vän, och skriv ner dina funderingar i dagboksform så blir det lättare att hantera.
  • Gå upp en stund om du inte kan sova: Somnar du inte är risken att det inte kommer hända på flera timmar. Då är det bättre att gå upp och ägna dig åt något annat tills du känner dig sömnig igen.
  • Träna: Lättare sagt än gjort när man är höggravid, men någon form av fysisk aktivitet är både bra för kropp och knopp och gör det enklare att sova gott om natten.
  • Ta inte för många tupplurar: Sover du för nära in på sänggåendet är det svårt att somna. Även om du känner dig trött under dagen bör du planera dina tupplurar så att det inte påverkar nattsömnen, som ändå är den viktigaste.

Kontakta din läkare om du fortfarande har problem

Oroar du dig för någonting som har med graviditeten att göra, eller fortfarande har svårt att somna efter att ha provat alla tips och tricks? Tveka inte att kontakta din läkare. Professionell vårdpersonal har alltid bra tips på hur du kan komma till rätta med dina problem och kan även hjälpa dig rent medicinskt. Ibland hjälper det till och med bara att få prata med en läkare som säger att du inte har något att oroa dig för.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.