Sömn mammor
/ / Sömnen under småbarnsåren – tuffast för mammorna

Sömnen under småbarnsåren – tuffast för mammorna

Att sömnen förändras när man blir förälder, är kanske föga förvånande för de flesta. Men vad många inte vet är att sömnproblemen kan bli bestående. Dessutom finns det markanta skillnader mellan könen och det är mammorna som råkar mest illa ut. 

Enligt en studie från 2019 som letts av forskare på University of Warwick i Storbritannien och som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Sleep, blir nyblivna föräldrars sömn kraftigt försämrad under de tre första månaderna efter barnets födsel. Men studien visar också att problemen ofta blir bestående och att de kan finnas kvar så länge som sex år efter förlossningen. Och de som drabbas värst är kvinnorna. 

Enligt The Independent förkortas mammornas dygnssömn med i genomsnitt en timma under barnets första tre månader. Pappornas sömn förkortas endast med 15 minuter. 

Amning inte enda orsaken 

Amning är enligt studien något som påverkar skillnaderna mellan könen. Men att kvinnor ammar är inte hela sanningen. 

Enligt en av forskarna i studien, Dr Sakari Lemola, är det överlag kvinnorna som oftast tar hand om barnen när de gråter. Och dessutom består skillnaderna mellan könen långt efter det att barnet har slutat amma.

”Det finns förstås par där rollerna är ombytta, men de är helt klart i minoritet”, säger Dr Lemola till The Idependent. 

Karin Åkerman arbetar som BVC-sköterska på en vårdcentral i Vänersborg i Västra Götaland.  I sitt arbete märker hon av skillnaderna som finns mellan könen. Hon anger amningen som en anledning till att mammorna sover sämre, men också att det vanligtvis är mamman som är hemma med barnet den första tiden. 

”Då har man ofta en oskriven regel om att hon ”tar nätterna”, för att pappan måste upp till jobbet”, säger Karin Åkerman. 

Författaren och journalisten Mirijam Geyerhofer som skrivit boken ”Lite trött bara, annars bra”, vilken handlar just om småbarnsföräldrars sömn, ser frågan i ett större perspektiv:

”Kvinnor gör ofta en större del av det obetalda hushållsarbetet hemma. De har någon form av obetalt projektledararbete, vilket stjäl tid från såväl sömn som sömnfrämjande aktiviteter, såsom träning och nedvarvning i största allmänhet”, säger hon.

Författaren och journalisten Mirijam Geyerhofer som skrivit boken ”Lite trött bara, annars bra”, vilken handlar just om småbarnsföräldrars sömn, ser frågan i ett större perspektiv:

”Kvinnor gör ofta en större del av det obetalda hushållsarbetet hemma. De har någon form av obetalt projektledararbete, vilket stjäl tid från såväl sömn som sömnfrämjande aktiviteter, såsom träning och nedvarvning i största allmänhet”, säger hon.

Foto: Anna Hållams

Skrev boken hon själv hade behövt

I sin bok ”Lite trött bara, annars bra” beskriver Geyerhofer den sömnbrist hon själv led av under småbarnsåren och hur den gjorde henne utmattad. När hon till slut blev frisk skrev hon boken som är full av sömntips till nyblivna föräldrar – en bok författaren själv hade behövt för att inte hamna där hon gjorde.  

Genom boken återkommer författaren flera gånger till hur viktigt det är att hålla ut och att inse att tiden som småbarnsförälder faktiskt bara varar under en kort tid i livet. Att det kommer att gå över. En dag kommer man kunna sova som vanligt igen.

Varför är det så svårt att inse detta, tror du?

”Det är nog svårt att inse det mesta när man är mitt i det, tror jag. Kanske för att huvudfokus är på nuet, att släcka bränder och lösa de dagliga NU NU NU-situationerna. Det är nog svårast med första barnet, då har man ingenting att jämföra med. När barn nummer två kommer, minns man att den där första tiden trots allt gick ganska fort. Då kanske det blir lättare att härda ut”, säger Mirijam Geyerhofer. Hon fortsätter: 

”Men annars tror jag att ovissheten är värst. Kommer min dotter sova så här dåligt i en vecka eller i två år till? Det är ju en hemsk tanke att börja grubbla över klockan tre på morgonen.” 

Och det verkar som att boken fyllt ett tomrum. 

”Jag har fått många mejl från föräldrar som skriver att de hade behövt boken när deras barn var små, men att de genom att läsa den nu, i efterhand, kunnat förlåta sig själva och inse att de gjorde så gott de kunde”, säger Geyerhofer.  

Pappor, skärp er!

Hur ska då skillnaden mellan könen kunna jämnas ut? Mirijam Geyerhofer är alltigenom tydlig på den punkten:

”Pappor, skärp er! Alltså på riktigt – skärp er. Om vi pratar om en heterorelation där kvinnan tar nätterna, så måste mannen stå för resten av hemarbetet, även om han jobbar.” 

Geyerhofer menar att det är orimligt att mamman ska sköta hela hushållet och dessutom ta hand om en bebis, när hon inte får sova på nätterna.  

”I bästa fall blir man långsamt utsliten. I värsta fall blir det som för mig, med ambulansfärd till akuten och ben som slutat fungera”, säger hon.

Jämställt föräldraskap

På BVC pratar man mycket om jämställt föräldraskap, menar Karin Åkerman. En viktig del i arbetet är att engagera den förälder som inte har fött barnet. Oftast är det bara den födande mamman som självmant kommer till BVC, men när barnet är tre månader bjuder man också in den andra föräldern, om det finns en sådan. 

”Vi använder ofta bilder som visar ojämlika situationer och samtalar kring föräldrars uppfattning om dessa. Vi har även föräldrastöd i grupp där man kan delge och lära av varandra kring jämställdhetsfrågor.” 

Här ingår förstås också ojämlikheten kring sömnen. 

Prata med BVC

Karin Åkerman vill uppmana nyblivna föräldrar att prata med sin barnavårdscentral om de sömnproblem man upplever. De samtal hon vanligtvis får om barns sömn, bottnar egentligen ofta i problem med föräldrarnas egen uteblivna sömn. 

”Det är väldigt sällan som barn i småbarnsåldern har verkliga sömnstörningar. Det handlar ofta om att barnet inte sover de tider då föräldrarna vill sova, utan istället pytsar ut sin sömn under hela dygnet”, säger hon. 

Och ofta hjälper det att bara lyfta problemet, att dela det med någon annan. Då kan BVC finnas där som ett stöd. Karin Åkerman fortsätter:

”Ofta kan det kännas skönt för föräldrarna att bli lyssnade på och bekräftade i hur de upplever sin situation. Vi ger även handfasta råd och tips gällande sömnen, som man kan testa. Inte sällan räcker det med att föräldrar får veta att det som sker är normalt och vanligt, och att det med största sannolikhet kommer att förändras med tiden.”

Om de råd som BVC ger gällande sömn för både förälder och barn inte räcker, finns det mer hjälp att få.

”I vissa fall behövs mer stöttning och då kan vi remittera vidare till barnhälsovårdspsykologen eller kuratorn”, säger Karin Åkerman.

Så får du ditt barn att sova bättre!

Tre tips från BVC-sköterskan Karin Åkerman:

  • Skapa tidigt rutiner för ditt barn! Att vänja sig vid den egna sängen, ha ett speciellt gosedjur eller en snuttefilt, att lägga sig samma tid varje dag, att vara mätt och att vara torr i blöjan. Allt detta ger bra förutsättningar för god sömn.
  • Var ute i dagsljus! Det sätter igång kroppens egen produktion av melatonin (sömnhormon).
  • Undvik för mycket stimuli och aktiviteter under dagen! Det kan visserligen trötta ut barnet, men gör det också svårt att sova om natten, på grund av alla intryck som barnet behöver sortera.

Så sover du bättre som nybliven förälder!

Tre tips från Mirijam Geyerhofer, författare till boken ”Lite trött bara, annars bra”:

  • Stryk mycket från att göra-listan! Eller i den mån du kan, delegera till din partner. Det är lättare att härda ut genom sömnlösa nätter om man vet att man får vila nästkommande dag.
  • Lär dig hur ditt barns sömn fungerar! Barn och vuxna sover på helt olika sätt. Om du verkligen förstår hur detta fungerar, kommer du ha mycket lättare att acceptera att läget är som det är. 
  • Läs min bok, såklart! Nu är jag förstås partisk, men den är verkligen ett stöd för alla trötta småbarnsföräldrar. 

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *