sova gott på resa
/ / Tips för att sova gott på resan!
|

Tips för att sova gott på resan!

Att resa och upptäcka nya kulturer är ett stort intresse för många människor. För andra är resa ett måste för att jobbet kräver att man är på plats. Oavsett inställning är det viktigt att få till sömnen under resan för att se till att man är välmående och alert – redo att ta in allt som platsen har att erbjuda. Nedan djupdyker vi i hur du lyckas få till sömnen under resan för att slippa trötthet när du landat.

Att vara på resande fot är för de allra flesta ett avbrott i vardagen; ett tillfälle där de vanliga rutinerna läggs åt sidan, inklusive sömnrutinerna. Som om detta inte vore nog finns det en uppsjö av anledningar till att man kan ha svårare att komma till ro och sova ordentligt:

  • Rädslor kopplade till transporten: många upplever att det är obehagligt att färdas i flygplan och tåg eftersom man upplever en kontrollförlust. Denna rädsla gör att det är svårt att slappna av både innan och under resan

  • Oro för oförutsägbara händelser: när man är på resande fot går man utanför sina normala rutiner och vanor, vilket öppnar upp för oförutsägbara händelser (hur vet vi hur vi tar oss till hotellet? Kommer vi kunna göra oss förstådda? Tänk om någon i sällskapet skadar sig?). Dessa tankar snurrar rätt runt i huvudet och gör det svårt att komma ner i varv.

  • Stress kopplad till logistiken: det är mycket logistik som ska klaffa på resande fot; att få ihop olika transportmedel med förhoppning om att det inte blir förseningar på vägen. Dessutom gör språkliga brister att det är svårt att administrera på ett smidigt sätt. Återigen kan dessa orosmoln försvåra nedvarvningen och sömnen. 

  • Långa och utdragna restider: ju längre restid, desto mer påfrestande blir resan både fysiskt och mentalt. Det är inte ovanligt att det uppstår förseningar under resan, vilket gör att resan blir än mer påfrestande för kroppen och smärtor lätt uppstår. Dessutom är det svårt att hitta en behaglig ställning under resan, vilket gör den långa restiden ännu värre för kroppen.

  • Avvikande mat- och träningsrutiner: kroppen gillar att hålla sig till rutiner, inte minst när det kommer till mat och träning. Långa resor gör lätt att dessa rutiner rubbas, vilket vänder upp och ner på kroppens egna signaler – och detta gäller även sömnmönstret.

Så här kommer du över dessa sömnproblem

Huvudregeln är att försöka återskapa dina vanliga sömn- och avslappningsrutiner så gott det går. Genom att gör det kan du ”lura” kroppen att den befinner sig i sin vanliga miljö, inklusive den vanliga sovmiljön. På så vis signalerar du till kroppen att det är dags att sova. Nedan kommer några tips för resan.

Förbered dig noga

För att undvika onödig stress under resan, se till att förbereda dig noga. Detta gäller allt från packning till att planera din rutt. Det blir lätt att man väntar till sista stund med planeringen, vilket gör att det är svårt att slappna av ordentligt när man är på väg till resmålet.

Gör en strukturerad att-göra-lista som du kan ticka av veckan innan resan, och packa några dagar innan avfärd så slipper du missöden med glömda prylar. 

Försök hålla normala matrutiner

Vad man stoppar i sig har stor inverkan på hälsan, och detta gäller naturligtvis också på resande fot. Det kan vara svårt att hålla sig till sina vanliga mattider och vanor när man befinner sig i en annan miljö och det blir lätt att man unnar sig onyttigheter.

För att sömnen ska fungera så bra som möjligt är det dock bättre att försöka hålla sina vanliga rutiner i den mån det går, och framförallt undvika t.ex. koffein och alkohol som har en negativ inverkan på sömnen. Ät istället mindre (hälsosamma) måltider med jämna mellanrum så att blodsockret hålls så stabilt som möjligt. 

Res bekvämt

Resor kan ibland pågå i många timmar och man behöver då försöka få till sömnen på mindre bekväma platser som flygplansstolar. För att ändå göra det så bekvämt som möjligt, se till att du tar på dig bekväma och luftiga kläder som inte smiter åt runt kroppen.

Dessutom är det bra att ha med sig en extra tröja och ett par sockor för att undvika att frysa i den svala flygplansmiljön. För riktigt långa resor rekommenderas en bra resekudde och t.o.m. en filt för att hålla komfortnivån. 

Skapa en sovrumsmiljö på resande fot

När man sover i hemmamiljö rekommenderas en sovrumsmiljö som är mörk, sval och riktigt tyst. Detta är såklart svårt att få till på resande fot, men med hjälpmedel kan man åtminstone komma en bit på vägen.

Se till att investera i ett par bra öronproppar eller hörlurar för att stänga ute ljud och en behaglig sovmask för att få till mörker och inte störas av lamporna. På så vis skapar du en mer rofylld miljö som gör att du kan somna som att du befann dig på hemmaplan.

Här är några extra tips om du flyger

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *